Wereldwijd

Antwerpen - Augustinus Muziekcentrum

Stad:Iedere Sinjoor zal zeggen dat Antwerpen de wereldstad bij uitstek is. Deze bijnaam voor de Antwerpenaren, Sinjoor, stamt trouwens uit de tijd van de Spaanse Inquisitie. Deze zou een afgeleide zijn van het Spaanse señor wat '(deftige) heer' betekent. Hiermee wordt ineens duidelijk dat Antwerpen kan bogen op een lange geschiedenis. Het was tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) dat Antwerpen van een kleine gemeente transformeerde naar de grootste stad van de Zeventien Provinciën (Habsburgse Nederlanden). Vandaag heeft Antwerpen 472.071 inwoners (2008). In het buitenland heeft Antwerpen een reputatie opgebouwd als wereldhaven, modestad en als stad van de diamant.

Gebouw: Augustinus Muziekcentrum

Het AMUZ of Augustinus Muziekcentrum bevindt zich in de Kammenstraat. Zij maken als Muziekcentrum gebruik van de vroegere St. Augustinuskerk; deze werd met respect voor de cultuurhistorische waarde omgebouwd tot een moderne concertzaal. Tijdens het weekeinde van 13 - 15 januari 2006 opende het Augustinus Muziekcentrum, of kortweg AMUZ, er de deuren. Door middel van een brede culturele diversiteit wil AMUZ de trouwe concertbezoeker, de muziekliefhebber en de cultuurtoerist op bezoek in de kunststad Antwerpen verwennen.

De huidige concertzaal was ooit de kloosterkerk van de pater augustijnen. De kerk werd gebouwd tussen 1615 - 1618 onder leiding van Wenzel Coebergher, de hofarchitect van de aartshertogen Albrecht en Isabella. De bouwstijl noemt men vroegbarok, in de gevel ziet men wel nog duidelijke kenmerken van de lokale renaissancestijl. De kerk zelf bestaat uit een driebeukig schip zonder transept en een relatief groot koorgedeelte. De interieurstijl in de kerk is barok.

Voorwerp: In de zuiderbeuk geeft een poort toegang tot de (voormalige) Onze-Lieve-Vrouwekapel. Deze kapel dateert van 1857 en werd opgetrokken in neobyzantijnse stijl met overweldigende muurschilderingen. Op de website van AMUZ staat dat de noorderlijke apsis werd versierd met de beeltenis van God zoals Daniel hem zag als 'Oude van dagen'. Door de slechte staat van de daken ontstond er heel wat waterschade en daardoor was er ook schade aan de schilderingen en ondergrond. De Goddelijke Naam op een rondboog is mooi te zien in de vorm van 'Jehovah'.

De tweede maal is Gods naam te zien op de preekstoel. De sierlijke preekstoel, van de hand van Hendrik Frans Verbruggen, een van de toonaangevende meesters van de laatbarokke kerkmeubilair, werd gemaakt in 1697. Op de voorzijde staat de Goddelijke Naam in de vorm van het tetragrammaton.

De foto's mogen we laten zien met de vriendelijke toestemming en medewerking van AMUZ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- naar boven -