Stad:Iedere Sinjoor zal zeggen
dat Antwerpen de wereldstad bij uitstek is. Deze bijnaam voor
de Antwerpenaren, Sinjoor, stamt trouwens uit de tijd van
de Spaanse Inquisitie. Deze zou een afgeleide zijn van het
Spaanse señor wat '(deftige) heer' betekent. Hiermee
wordt ineens duidelijk dat Antwerpen kan bogen op een lange
geschiedenis. Het was tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648)
dat Antwerpen van een kleine gemeente transformeerde naar
de grootste stad van de Zeventien Provinciën (Habsburgse
Nederlanden). Vandaag heeft Antwerpen 472.071 inwoners (2008).
In het buitenland heeft Antwerpen een reputatie opgebouwd
als wereldhaven, modestad en als stad van de diamant.
Gebouw: Augustinus
Muziekcentrum
Het AMUZ of Augustinus Muziekcentrum bevindt zich in
de Kammenstraat. Zij maken als Muziekcentrum gebruik van de
vroegere St. Augustinuskerk; deze werd met respect voor de
cultuurhistorische waarde omgebouwd tot een moderne concertzaal.
Tijdens het weekeinde van 13 - 15 januari 2006 opende het
Augustinus Muziekcentrum, of kortweg AMUZ, er de deuren. Door
middel van een brede culturele diversiteit wil AMUZ de trouwe
concertbezoeker, de muziekliefhebber en de cultuurtoerist
op bezoek in de kunststad Antwerpen verwennen.
De huidige concertzaal was ooit de kloosterkerk van de
pater augustijnen. De kerk werd gebouwd tussen 1615 - 1618
onder leiding van Wenzel Coebergher, de hofarchitect van de
aartshertogen Albrecht en Isabella. De bouwstijl noemt men
vroegbarok, in de gevel ziet men wel nog duidelijke kenmerken
van de lokale renaissancestijl. De kerk zelf bestaat uit een
driebeukig schip zonder transept en een relatief groot koorgedeelte.
De interieurstijl in de kerk is barok.
Voorwerp: In de zuiderbeuk
geeft een poort toegang tot de (voormalige) Onze-Lieve-Vrouwekapel.
Deze kapel dateert van 1857 en werd opgetrokken in neobyzantijnse
stijl met overweldigende muurschilderingen. Op de website
van AMUZ staat dat de noorderlijke apsis werd versierd met
de beeltenis van God zoals Daniel hem zag als 'Oude van dagen'.
Door de slechte staat van de daken ontstond er heel wat waterschade
en daardoor was er ook schade aan de schilderingen en ondergrond.
De Goddelijke Naam op een rondboog is mooi te zien in de vorm
van 'Jehovah'.
De tweede maal is Gods naam te zien op de preekstoel.
De sierlijke preekstoel, van de hand van Hendrik Frans Verbruggen,
een van de toonaangevende meesters van de laatbarokke kerkmeubilair,
werd gemaakt in 1697. Op de voorzijde staat de Goddelijke
Naam in de vorm van het tetragrammaton.
De foto's mogen we laten zien met de vriendelijke toestemming
en medewerking van AMUZ.