Het onderstaande schilderij
bevindt zich in het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum Amsterdam bevindt
zich in de Jan Luijkenstraat 1 te 1071 CJ Amsterdam.
Op de website van het Rijksmuseum staat
het volgende: "Als museum bestaat het Rijksmuseum al meer
dan 200 jaar. Het huidige gebouw, ontworpen door architect Pierre
Cuypers, werd in 1885 in gebruik genomen. Komend vanuit de oude
stad oogt het museum imposant en ietwat streng, maar vanaf het
Museumplein lijkt het op een sprookjeskasteel. Dat enorme gebouw
was na meer dan honderd jaar intensief gebruik aan een fundamentele
opknapbeurt toe. Daartoe is in het jaar 2000 door het toenmalige
kabinet besloten en na een lange aanloop zijn de werken op dit
moment in volle gang. Zo kan het internationaal befaamde museum
weer voldoen aan de eisen van de moderne tijd."
Het Rijksmuseum ziet ernaar uit om in de
eerste helft van 2013 een heropening te hebben. Niettemin kan
ook nu de bezoeker er terecht voor een kunstzinnige ontdekking.
De totale collectie van het museum, waaronder ook tekeningen,
prenten en foto’s, omvat ongeveer 900.000 voorwerpen.
Voor de sluiting bezochten zo’n 1.200 000 mensen per jaar
het museum.
De website: www.rijksmuseum.nl
Adriaen Pietersz. van de Venne
Adriaen Pieterz. van de Venne, geboren
in 1589 in Delft, heeft naam gemaakt als Nederlandse kunstschilder
en tekenaar. Ook op andere kunstzinnige terreinen zoals graveren,
schilder van miniaturen en als dichter was hij actief. Hij was
zelfs uitgever van literair werk dat door hem eigenhandig werd
voorzien van illustraties.
Over zijn opleiding is bekend dat zijn
ouders hem naar Leiden stuurden om Latijn te leren. Klaarblijkelijk
was het de bedoeling dat hij een wetenschappelijke loopbaan
zou kiezen. Adriaen hield echter meer van tekenen en schilderen.
Als leerling genoot hij een opleiding van de bekende Leidse
goudsmid Simon de Valk en van de Haagse Grisailleschilder Willem
van Diest.
Adriaen huwde op 19 november 1614 Elisabeth
de Pours. Als kunstenaar werd hij in 1625 lid van het St. Lucasgilde
te Den Haag; in 1639 deken, terwijl hij in 1656 de nieuwe schilderconfrérie
hielp oprichten. Tijdens zijn leven al stond hij in aanzien,
wat slechts enkelen gegund was. Zo ontving hij opdrachten van
de Prins van Oranje en van de koning van Denemarken.
Werk van Wenceslaus Hollar - zie
ook hier.
De zielenvisserij
Dit schilderij, gemaakt in 1614, is één
van zijn vroegste meesterwerken. Het schilderij is gemaakt met
olieverf op paneel. Het paneel meet 98 cm op 189 cm. De voorstelling:
op een brede rivier varen bootjes met mensen. De buit bestaat
uit naakte mensen. Dit is een voorstelling van Jezus woorden
toen hij tegen de latere apostelen Petrus en zijn broer Andreas
zei: "Komt achter mij en ik zal u vissers van mensen maken"
- Mattheüs 4:18.
Met het kunstwerk wilde Adriaen van de
Venne een allegorie maken. Een allegorie is een voorstelling,
die een abstract idee of begrip verbeeldt. Protestanten en katholieken
vochten om de 'zielen' van de gelovigen. De allegorie gaat dus
over de ijverzucht van deze religies. Het schilderij heeft ook
een politieke betekenis. Het overwegende protestantse Nederland
was verwikkeld in een strijd, de tachtigjarige oorlog, tegen
het katholieke Spanje. Links zie je de protestanten met de prinsen
van Oranje, Maurits en Frederik Hendrik, Frederik V van de Palts,
Jacobus I, koning van Engeland en de jeugdige Lodewijk XIII,
koning van Frankrijk met zijn moeder Maria de' Medici. Op de
voorgrond vissen de protestanten; hun netten zijn gemerkt met
Fides, Spes en Caritas (geloof, hoop en liefdadigheid). Aan
de rechterzijde staan de katholieken met de aartshertogen Albrecht
en Isabella, generaal Ambrosio Spinola en de paus gedragen door
kardinalen. Een bisschop met zijn priesters vist in het katholieke
bootje naar mensen.
Er zijn tekenen dat de schilder de protestantse
zaak toegedaan was. De schilder beeld zich zelf af ergens aan
de voorzijde van de linkerzijde. Als je op de afbeelding hieronder
kijkt, zie naar de volwassenen net boven de kinderen. De derde
van links is de schilder. Merk ook op dat de boom aan de katholieke
rechterzijde verdord is, terwijl die aan de protestantse linkerzijde
bloeit. Trouwens ook het zonlicht valt alleen op de linkerzijde.
Donkere wolken pakken zich samen boven de katholieken.
Toen het schilderij gemaakt werd was er
een tijdelijk bestand doch de gemoederen onder de protestanten
laaiden weer op.
Deze foto werd ons opgestuurd door het
Rijksmuseum, waarvoor onze dank. (© Rijksmuseum)
De Goddelijke naam
Op de helmstok die het roer bedient staat
"IEHOVAE IVDYCIUM" - 'Jehovah's oordeel'.
|