The Schøyen Collection
- MS 1630 |
De Schøyen Collection bevat de
meeste soorten van manuscripten van over heel de wereld over
een periode van 5000 jaar. Het is de grootste private collectie
van manuscripts gevormd in de 20e eeuw. De hele collectie,
MSS 1-5381, bevat op het moment van dit schrijven 13.642 manuscript,
inclusief 2.242 volumes. 6,850 manuscripten zijn van de oudheid,
3300 v.C. - 500 AD; 3,851 zijn van de middeleeuwen, 500 -
1500; en 2,941 zijn laat-middeleeuws. Er zijn manuscripten
van 134 verschillende landen en gebieden in 120 talen en 184
verschillende schrijfwijzen. Nog nooit is er in het
verleden een collectie gevormd met zulk een variëteit
geografisch, linguistisch, qua text, systemen, schrijfmateriaal
enzoverder, over een periode van 5 millennia.
Met veel dank aan 'The Schøyen Collection' voor
hun vriendelijke toestemming. De link tot de website van
'The Schøyen Collection': www.schoyencollection.com.
|
Omdat de Hebreeuwse taal in oude tijden zonder klinkers
geschreven werd, wist men niet hoe de woorden precies uitgesproken
moesten worden. Daarom had één der belangrijkste
afschrijvers, namelijk Ben Asjer, een systeem ontwikkeld,
door kleine puntjes of streepjes aan de letters toe te voegen,
die aangaven welke klinkers men moest uitspreken.
Het document dat we mogen tonen is ca. het jaar 1000
geschreven, en gevonden in het huidige Irak. Het is op velijn
geschreven, gemaakt van dierenhuid. Het lijkt zeer sterk op
de bladzijden van de Codex Leningradensis of de nog oudere
Codex van Aleppo. Het wordt dan ook toegeschreven aan de Masoretische
afschrijvers uit de school van Ben Asjer. Het is in een regelmatig,
zeer mooi quadraat-schrift, in het Hebreeuws geschreven, met
klinkerpunten. In de kantlijn treffen we aantekeningen aan
van de Masoretische afschrijvers.
|
De tekst bevat het bijbelgedeelte
uit Amos hfst. 5:7 - 9:8; Zacharia 13:7 - 14:21 en Maleachi
1:1- 2:10. In dit gedeelte treffen we vele malen de naam van
God aan, zoals die in het Hebreeuws met de 4 letters JHWH geschreven
werd, het zogenaamde tetragrammaton. Gods heilige naam werd
door de profeet Amos ook zeer veelvuldig gebruikt in zijn profetie
aan het Israëlitische volk, zoals in Amos 8 vers 11; waar
staat:
“ Zie! Er komen dagen, is de uitspraak
van de Soevereine Heer Jehovah,
en ik zal stellig een hongersnood in het land zenden,
geen honger naar brood,
en geen dorst naar water,
maar naar het horen van de woorden van Jehovah.” ( N.W.
vert.)
Op de volgende afbeelding hebben we de
plaatsen gemarkeerd waar Gods naam staat. Eén bijzonderheid
willen we onderaan nog toelichten.
|
In dit manuscript merken
we echter nog iets speciaals op, i.v.b. met Gods naam. In de
uitsnede (afbeelding onderaan) zie je vier puntjes met daarboven
vier “yods” (vier maal de letter “J”
). De wetenschappelijke uitleg is dat dit heel ongebruikelijk
is. De vier puntjes (dots) heeft men nog tegengekomen in enkele
dode-zee rollen. Hier met de vier yods boven was een indicatie
of aanwijzing dat de lezer de Goddelijke naam niet mocht uitspreken.
Dit gebruik was bij de joden bekend; uit bijgelovige vrees oneer
aan Gods naam toe te brengen. Dit leidde er zelfs toe, dat men
later de naam Jehovah of Jahweh ging vervangen door titels als
God of Heer. Zo geraakte de naam van God op de achtergrond,
en velen kennen nu zelfs Gods naam niet meer, omdat hij ook
in de huidige bijbels bijna niet meer voorkomt.
|
- naar boven -
|